Bachprogramma
François Fernandez (viool en viola pomposa), Benjamin Alard (klavecimbel)
Af en toe verschijnt er op het kleine cd-label Flora een nieuwe opname van violist François Fernandez. Voor de fijnproevers is het dan smullen geblazen. Fernandez’ opname van Bach’s Solovioolsonates in 2003 was zo’n moment. Daar bestaan talloze schitterende opnamen van maar met deze interpretatie was een nieuwe standaard gezet. En in 2009 was het wéér raak. Samen met de jonge, zeer getalenteerde klavecinist Bejamin Alard, bracht hij een dubbel-cd uit van Bachs Sei Suonate A Violino Solo & Cembalo Concertato. Een muzikale ervaring die goed is voor kippenvel en tranen van ontroering, en hooguit naar de kroon gestoken wordt door de eveneens indrukwekkende vertolking door Frédérick Haas en Mira Glodeanu, drie jaar eerder.
Het speciaal voor deze avond samengestelde programma omvat onder meer een aantal solovioolsonates (waaronder de beroemde Ciaconna, die door velen – van Robert Schumann tot Maarten ’t Hart – gezien wordt als het allermooiste werk dat Bach ooit schreef!), delen uit het Musicalisches Opfer, en de oorspronkelijke versie van fluitsonate BWV 1030, uitgevoerd op de merkwaardige vijfsnarige viola pomposa.
François Fernandez is geboren in Rouen (Frankrijk) in 1960, en komt uit een muzikaal gezin. Hoewel hij een moderne muziekopleiding genoot, koos hij op 12-jarige leeftijd voor de barokviool. Enkele jaren vervolmaakte hij zijn opleiding bij Sigiswald Kuijken aan het Haagse Koninklijk Conservatorium waar hij in 1980 zijn solistendiploma behaalde. Op 17-jarige leeftijd trad hij toe bij La Petite Bande, waar hij in 1986 eerste violist werd. In deze periode werkte hij bij de beste barokorkesten zoals Het Orkest van de 18e Eeuw (Frans Brüggen), La Chapelle Royale (Philippe Herreweghe), Melante 81 (Bob van Asperen), meestal als concertmeester of als solist.
Sinds twintig jaar legt François Fernandez zich toe op kamermuziek. Hij was aanwezig op belangrijke festivals over de hele wereld met Philippe Pierlot, Carlos Mena, Rainer Zipperling en Bernard Foccroulle in het gezelschap van het Ricercar Consort, de drie gebroeders Kuijken, de drie gebroeders Hantaï, Glen Wilson, Boyan Vodénitcharov, Ryo Terakado, Yves Rechteiner, Marcel Ponseele, Enrico Gatti… Maar net zo graag treedt hij alleen op met de bijvoorbeeld de Sonatas en Partitas van J.S. Bach. François Fernandez bespeelt met evenveel genoegen altviool, violino piccolo, viola d’amore, viola da gamba en viola da spalla.
Met Philippe Pierlot en Rainer Zipperling, heeft hij het cd-label ‘Flora’ opgericht Hij doceert in Toulouse, Luik, Brussel en Trossingen (D). Sinds tien jaar is hij docent aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris. Inmiddels heeft hij Sigiswald Kuijken opgevolgd aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. ’s Zomers geeft hij masterclasses in Daroca (Spanje).
Van zijn talrijke kamermuziekopnamen moeten zeker de Sonates van J.M. Leclair genoemd worden bij Astrée-Auvidis-Naïve. Deze opname was ‘Editor’s choice’ van het toonaangevende tijdschrift Gramophone, en kreeg de hoge score FFFF bij Télérama. In Nederland ontving zijn opname van de Sonatas en Partitas van J.S. Bach (Flora) het predikaat ‘Beste Klassieke CD van 2003’ van Prelude Klassieke Muziek.
De Franse klavecinist en organist Benjamin Alard (1985) begon op zijn zevende jaar op de piano. Later stapte hij over op de studie van het orgel- en klavecimbelspel, respectievelijk bij Louis Thiry, François Ménissier en Elisabeth Joyé, wat zijn interesse voor de oude muziek opwekte. Uiteindelijk bracht hem dit hem bij de vermaarde Schola Cantorum Basiliensis waar hij zich verder bekwaamde onder begeleiding van Jean-Claude Zehnder (orgel) en Andrea Marcon (klavecimbel). In 2004 won hij de International Harpsichord Competition, waar hij zowel de eerste prijs als de publieksprijs in de wacht sleepte. Ook was hij een laureaat bij ‘Déclic 2005/2006’, een samenwerkingsverband van Radio-France, AFAA en Société Générale, een ondersteunings- en sponsoringprogramma voor jonge artiesten. Zowel op orgel als op klavecimbel was Benjamin Alard present op toonaangevende oude-muziekfestivals en evenementen in Nantes, Saintes en Brussel. Alard werkt regelmatig samen met toonaangevende ensembles als La Petite Bande (Sigiswald Kuijken), Capriccio Stravagante (Skip Sempé) en het Venice Baroque Orchestra (Andrea Marcon).
In 2005 werd Benjamin Alard benoemd tot vaste organist in de kerk van St-Louis-en-l’Île in Parijs, waar hij het nieuwe Aubertin-orgel bespeelt.
Voorverkoop: €15,-, zaalverkoop: €17,50
Op vertoon van OntdekSchiedam.nu pas of CJP €2,50 korting