Händel in Rome
Klaartje van Veldhoven, sopraan / Marta Semkiw, cello / Marco Vitale, klavecimbel, Cantates van Georg Friedrich Händel
Hij werd in 1685 geboren, net als Bach, en niet eens heel ver bij Bach vandaan. Maar verder konden de verschillen niet groter zijn. Georg Friedrich Händel was een ster, een man met ‘wereldwijd’ aanzien, een bourgondiër en kind aan huis bij de Europese hoven. Het internationale ensemble Contrasto Armonico heeft zich met passie op Handels oeuvre gestort en brengt in ’t Huis te Poort een staalkaart van zijn Italiaanse cantates.
Aanstormend talent Klaartje van Veldhoven (sopraan) neemt de zangpartijen voor haar rekening.
Op uitnodiging van Gian Gastone de Medici reisde Händel tussen 1706 en 1710 door Italië, waar hij in 1707 in Rome aankwam. Al spoedig werd zijn naam in de hele stad bekend, en leidende figuren aan het pauselijke hof streden om de eer hem in hun huis te mogen ontvangen. In die periode schreef hij bijna honderd cantates voor stem en basso continuo en cantates met instrumentale begeleiding. Het merendeel van deze cantates werd gecomponeerd en uitgevoerd in Rome op de wekelijkse bijeenkomsten in de paleizen van kunstminaars als Marques Francesco Maria Ruspoli, Kardinaal Benedetto Pamphilij en Kardinaal Pietro Ottoboni.
In het programma van deze avond voert het jonge gezelschap Contrasto Armonico een aantal van deze cantates uit, die geschreven en uitgevoerd zijn in Rome. Ze zijn geïnspireerd door verhalen van liefde en passie uit de Griekse mythologie, en op muziek gezet door een eveneens nog jonge Händel, die desondanks al op de meesterstatus kon bogen.
Klaartje van Veldhoven
De Nederlandse sopraan Klaartje van Veldhoven (1981) behaalde in 2006 cum laude haar Master solozang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar ze studeerde bij Maria Acda, Rita Dams en Diane Forlano.
In 2005 studeerde zij in Basel aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Evelyn Tubb en Gerd Türk. Voor haar studie in Basel ontving zij een beurs van de Vandenendefoundation. Momenteel wordt zij gecoached door Jard van Nes en Johannette Zomer.
In oktober 2006 won Klaartje van Veldhoven de eerste prijs bij de competitie voor de ‘John Kerr Award for English Song’ in Goudhurst (Engeland). Zij ging in september 2007 als soliste op tournee met het European Union Baroque Orchestra (Christina Pluhar) naar Frankrijk, Italie en Cyprus met het programma La lira de Orfeo, waar zij de partij van Euridice vertolkte. Zij maakte diverse tournees met het kleine ensemble van de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven door Spanje, Duitsland, Oostenrijk en de Verenigde Staten (met concerten in New York, San Francisco, Berkeley, Seattle, Richmond en op het vermaarde Tanglewood festival). Naar aanleiding van deze uitvoeringen van Bach’s Hohe Messe is een CD uitgebracht bij Channel Classics. In oktober 2007 zong zij een solorecital in het Finchcocks museum (Kent, Engeland) in het ‘pricewinnersconcert’.
In 2009 soleerde zij met het Residentie Orkest en Stella Den Haag o.l.v. Johannes Leertouwer, in een productie van de Mattheus Passion van J.S. Bach voor kinderen. Recentelijk zong zij de partij van de ‘Angelo’ in de ‘Resurrezione’ van G.F. Händel met het orkest ‘Contrasto Armonico’ o.l.v. Marco Vitale. Hiervan is een CD uitgekomen bij Briljant Classics.
Verder werkte Klaartje als soliste o.a. met het Atheneum Kamer Orkest o.l.v. Alexandru Lascae, zong ze in Steve Reichs Desert Music o.l.v. Reinbert de Leeuw en werkte zij meerdere malen met Jos van Veldhoven in het solisten-ensemble ‘Capella Figuralis’. In verschillende opera’s zong zij de rollen van Belinda en Dido uit Dido en Aeneas, Eerste Fairy, Night en Juno uit de Fairy Queen (beide van Purcell), Zerlina uit Don Giovanni van W.A. Mozart (o.l.v. Kenneth Montgomery) en Amor, Proserpina en Bacco uit Orfeo van Rossi (o.l.v. Jos van Veldhoven)
Ook zong zij de rol van het ‘Spiegelbeeld’ in Pontormo, een nieuw geschreven opera van Niels Berentsen, in een productie van het Koninklijk Conservatorium (regie Javier Lopez Pinon).
Klaartje van Veldhoven is als minor-zangdocente verbonden aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
Marco Vitale
Marco Vitale is geboren in Palermo (Italie) in 1980. Hij studeerde piano, orgel, Clavecimbel en compositie aan het V. Bellini Conservatorium in Palermo, waar hij in 2001 zijn pianodiploma behaalde en in 2002 zijn orgeldiploma, beide cum laude. Hij nam deel aan verschillende internationale masterclasses waar hij zijn smaak en vaardigheden voor de barokmuziek ontwikkelde.
Hij begon op 15-jarige leeftijd met het geven van concerten, zowel als solist als met een ensemble. Sindsdien brachten zijn muzikale activiteiten hem naar verschillende plekken in Europa en het Midden-Oosten.
In 2002 verhuisde hij naar Nederland waar hij aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag studeerde. Hij behaalde een bachelor-degree orgel bij Jos van der Kooy en een master-degree oude muziek (klavecimbel) bij Ton Koopman en Tini Mathot.
Marco Vitale is mede-oprichter en artistiek leider van ‘Contrasto Armonico’, een barokorkest dat gespecialiseerd is in de uitvoering van muziek in de Italiaanse stijl en barokopera’s. Er wordt gebruik gemaakt van authentieke instrumenten en de historische uitvoeringspraktijk wordt waar mogelijk gevolgd.
Naast zijn werk als uitvoerend musicus geeft Vitali masterclasses door heel Europa en doceert hij aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.