Die Stimme der Nacht
Liederen met gitaar uit de Weense vroeg-Romantiek
Hilde van Ruymbeke, sopraan – Elly van Munster, romantisch gitaar
Hoewel in ’t Huis te Poort doorgaans muziek van vóór 1750 wordt geprogrammeerd, is er een uitzondering gemaakt voor dit bijzondere concert van Duo Rosemont; deels omdat er van diverse zijden was verzocht om ‘weer eens iets met gitaar’ te doen, maar natuurlijk vooral omdat dit programma zich bij uitstek leent voor uitvoering op zo’n intieme locatie.
De avond biedt een uitgelezen keuze aan liederen uit de Weense vroeg-Romantiek. Het is niet algemeen bekend maar de gitaar was toen zeker zo populair als de piano. Liederen werden vaak gecomponeerd voor zang en gitaar, of de piano-partij werd gelijk voor gitaar bewerkt.
Het Duitstalige repertoire van Schubert en zijn tijdgenoten waaronder Spohr en Beethoven, zal op 11 december centraal staan. Zo staat op het programma onder meer het beroemde Gretchen am Spinnrade, bewerkt voor gitaar door Napoléon Coste. Maar ook de Italiaanse invloed was hoorbaar in het Wenen van de vroege Romantiek: er waren bijvoorbeeld de liederen van Giuliani: ze klinken levendig en speels, een beetje Rossini-achtig!
Tussen de liederen door worden er gitaarsolo’s gespeeld van Johann Kaspar Mertz, een Hongaars componist en gitarist die in Wenen woonde en werkte.
Elly van Munster bespeelt een gitaar gebouwd naar een voorbeeld van Stauffer uit ca. 1830. De gitaar klinkt prachtig verfijnd en combineert perfect met de subtiele sopraanstem van Hilde van Ruymbeke.
De musici
De Belgische sopraan Hilde Van Ruymbeke studeerde Solozang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar zij in 1998 haar diploma Docerend Musicus behaalde. In 2000 rondde ze daar de Tweede Fase-opleiding af bij Marius van Altena en Jill Feldman. Ze volgde masterclasses bij o.a. Emma Kirkby en Elly Ameling. Hilde is gespecialiseerd in muziek uit de Vroege Barok en is te horen op de Nederlandse kamermuziekpodia met ensembles als La Primavera, Duo Rosemont en La Tulipe. Daarnaast is zij regelmatig te horen als solist in Bachcantates en oratoria, en als lid van Collegium Vocale Gent o.l.v Philippe Hereweghe, Amsterdam Baroque Choir o.l.v. Ton Koopman en Currende. Ze maakt sinds 1995 deel uit van het koor van de Nederlandse Bachvereniging. Hilde legt zich ook toe op 14e-eeuwse muziek. Met Ensemble Fortuna is zij te horen op binnenlandse en buitenlandse podia. Ze was met Ensemble Fortuna o.a. te gast op het Festival van Vlaanderen. Hilde werkte mee aan talrijke cd-produkties. Als solist is ze o.a. te horen op: In the footsteps of Herman Hollanders (Brabantsch Muzyk Collegie o.l.v. Ruud Huijbregts) met daarop het integrale werk van deze componist. Ook met Ensemble Fortuna heeft ze 2 cd’s opgenomen. Samen met Elly van Munster maakte ze de cd Deur mijn verschalckte ooghen, met Nederlandse en Italiaanse liefdesliederen uit de 17e eeuw, begeleid op luit en theorbe. Naast liederen met luit richten zij zich ook samen met Elly op vroeg-Romantisch repertoire, begeleid op gitaar.
Elly van Munster studeerde aanvankelijk klassiek gitaar bij Stanley Noordpool aan het Brabants Conservatorium. Vervolgens haalde zij haar doctoraal Spaans aan de Universiteit van Utrecht. Uiteindelijk belandde zij toch weer in de muziek en deed in 1994 Staatsexamen luit. Behalve als solist treedt zij regelmatig op als begeleider van zangers en instrumentalisten en als continuospeler in ensembles (luit en chitarrone). Zij speelt regelmatig in barokopera’s in Nederland en in Frankrijk, steeds onder leiding van Frédérique Chauvet (Barokopera Amsterdam). Met de blokfluitiste Alice Gort-Switynk vormt zij ensemble Rossignol, met de mezzosopraan Margot Kalse Duo Seraphim, met de sopraan Hilde Van Ruymbeke Duo Rosemont. Ze maakt verder deel uit van ensemble Fortuna – onder muzikale leiding van Jacqueline Dubach – dat zich toelegt op 14e- en 15e-eeuws Middeleeuws repertoire. In dit ensemble bespeelt zij de plectrumluit. Samen met de sopraan Sinje Kiel won zij in juni 2002 de eerste prijs en publieksprijs bij het concours voor Oude-muziek ensembles in Berlijn, Alte Musik-Treff Berlin. In 2010 gaf zij in Paramaribo, uitgenodigd door de Surinaamse Gitaristenkring, een solo-concert op de luit voor een groot en enthousiast publiek. Sinds enige tijd vormt zij een gitaarduo met Jelma van Amersfoort, waarbij zij speelt op kopieën van vroeg-19e eeuwse gitaren, gebouwd door Martin de Witte (Den Haag).
Programma
Die Stimme der Nacht
Mauro Giuliani (1781–1829)
Arietta 3: Quando sara quel di
Arietta 1: Ombre amene, amiche piante
uit: Sei Ariette opus 95 (tekst Pietro Metastasio)
Mauro Giuliani
Cavatina 2: Confuso smarrito
Cavatina 3: Alle mie tante lagrime
uit: Sei Cavatine opus 39
Johann Kaspar Mertz (1806-1856)
Polonaise 1 en 5 (Polonaises Favorites du Prince M. Oginski)
uit: Bardenklänge, opus 13
Louis Spohr (1784–1859)
Die Stimme der Nacht (opus 37)
Klagelied von den drei Rosen (opus 41)
Der erste Kuss (opus 41)
Schlaflied (opus 72)
Johann Kaspar Mertz
Romanze
uit: Bardenklänge, opus 13
Franz Schubert (1797–1828)
Nachtstück (tekst J. Mayrhofer)
PAUZE
Karl Keller (1784–1855)
Der Traum
Johann Kaspar Mertz
Abendlied (À Monsieur le Colonel Chevalier de Mannagetta)
uit: Bardenklänge, opus 13
Franz Schubert
Gretchen am Spinnrade (tekst: Goethe, Faust)
Johann Kaspar Mertz
Variations Mignonnes:
Introduction (Maestoso)
Tema (Romanze, Andantino)
Var. 1 – Var. 2 (con moto) – Var. 3 (Allegretto)
uit: Bardenklänge, opus 13
Ludwig van Beethoven (1770–1827)
Mignons Gesang (opus 75 nr.1, tekst Goethe)
Mauro Giuliani
Arietta 2: Fra tutte le pene
Arietta 5: Ad altro laccio
uit: Sei Ariette opus 95 (tekst Metastasio)
Vrijdag 11 december 2015, 20.15 uur
Voorverkoop: 12,50 Euro, Zaalverkoop: 15,00 Euro, CJP 2,50 Euro korting