O Muse, comt nv voort
Cd-presentatie in ’t Huis te Poort in Schiedam
Ze waren beiden al verschillende malen te gast in de Oud-Katholieke kerk ’t Huis te Poort in Schiedam: mezzosopraan Margot Kalse en luitiste Elly van Munster. Onder hun naam Duo Seraphim brachten zij onlangs een bijzondere Cd uit die een fraai beeld geeft van de Nederlandse liedkunst tussen 1550 en 1750. Met een speciaal concert, ondersteund met een lezing, wordt de Cd op zaterdag 20 maart as. in ’t Huis te Poort feestelijk ten doop gehouden.
Het wordt een mooie gelegenheid om een beeld te krijgen van het huiselijke Nederlandse muziekleven in deze periode. Het schilderij van Dirck Hals dat op het Cd-boekje staat afgebeeld maakt duidelijk hoe het er ongeveer aan toe ging. Uit de in ruime mate voorhanden zijnde liedboekjes werd gezongen, met de luit als populair begeleidingsinstrument.
De teksten in de handzame bundels waren doorgaans gedichten van dichters als Jan vander Noot, Hooft, Bredero, Vondel, Valerius, Foquenbroch, Weyerman en anderen. Helaas waren de teksten lang niet altijd voorzien van een uitgeschreven melodie. Men volstond eenvoudig met de vermelding ‘Op de wijze van…’. Voldoende voor de gebruikers uit die tijd, maar weinigzeggend voor degenen die de boekjes nu nog zouden willen gebruiken.
Voor Duo Seraphim was het een uitdaging teksten en melodieën weer te herenigen. Een verrassende zoektocht met de bijzondere super-audio Cd ‘O Muse, comt nv voort’ als klinkend resultaat. Uitgebracht bij het label Aliud Records. Een Cd waarop diverse liederen te horen zijn die nog nooit eerder opgenomen werden. En enkele waarvan de melodie nooit eerder is teruggezocht of de tekst niet eerder werd getranscribeerd!
Uiteraard zal het publiek dat het concert in ’t Huis te Poort komt bezoeken in de gelegenheid worden gesteld een exemplaar van de Cd aan te schaffen. Margot Kalse en Elly van Munster zullen graag bereid zijn het te signeren.
Margot Kalse studeerde Nederlands, specialisatie Renaissance letterkunde, aan de Rijksuniversiteit te Leiden. Vervolgens is zij solozang gaan studeren aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag; daarna heeft ze zich aan het Fontys Conservatorium te Tilburg gespecialiseerd in de uitvoeringspraktijken en technieken van de vroege vocale muziek, waarvoor zij in 1998 cum laude het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Zij volgde masterclasses bij o.a. Diane Forlano, Max van Egmond en Emma Kirkby. Zij gaf zeven jaar les als docent zang aan de opleiding Early Vocal Music van het Fontys Conservatorium.
Margot Kalse is oprichter en artistiek leider van Sospiro, ensemble voor vroege barokmuziek en Trigon, ensemble voor middeleeuwse vocale geestelijke muziek. Met Trigon is Margot regelmatig te beluisteren op oude muziek festivals in Europa. Voor haar podiumwerk met de diverse ensembles put zij uit de originele bronnen en handschriften. Als solist treedt zij op met een breed repertoire, van middeleeuwse tot hedendaagse muziek. Met Trigon maakte zij de Cd ‘Music for Candlemas’ (Gregoriaans en polyfonie uit de 13e eeuw, Passacaille nr. 932); met Trigon-project zette zij zestiende-eeuws Gregoriaans op de Cd ‘Jean de Castro’ (Passacaille 931).
Elly van Munster studeerde aanvankelijk klassiek gitaar bij Stanley Noordpool aan het Brabants Conservatorium. Vervolgens haalde zij haar doctoraal Spaans aan de Universiteit van Utrecht. Uiteindelijk belandde zij toch weer in de muziek en deed in 1994 Staatsexamen luit. Behalve als solist treedt zij regelmatig op als begeleider van zangers en instrumentalisten en als continuo speler in ensembles. Zij speelde in een groot aantal barokopera’s in Nederland en in Frankrijk, steeds onder leiding van Frédérique Chauvet (Barokopera Amsterdam).
Met de mezzosopraan Margot Kalse vormt zij ‘Duo Seraphim’, met de blokfluitiste Alice Gort-Switynk ensemble ‘Rossignol’ en met de sopraan Hilde Van Ruymbeke ‘Duo Rosemont’. Ze maakt verder deel uit van ensemble ‘Fortuna’ dat zich toelegt op 14e eeuws Middeleeuws repertoire. In dit ensemble bespeelt zij de plectrumluit. Samen met de sopraan Sinje Kiel won zij in juni 2002 de eerste prijs en publieksprijs bij het concours voor oude-muziek ensembles in Berlijn, ‘Alte Musik-Treff Berlin’.