vrijdag 27 mei 2016, 20.15 uur
J.S. Bach: klavecimbel- en vioolconcerten
Ensemble Ausonia
J.S. Bach: klavecimbel- en vioolconcerten
Zou de CD zijn langste tijd gehad hebben? Veel liefhebbers van klassieke muziek geloven van niet en worden in dat optimisme bevestigd door de recente introductie van diverse nieuwe kwaliteitslabels. Na initiatieven van bijvoorbeeld Daan van Aalst (Navis Classics) en Marco Vitale (Ayros), is het nu de beurt aan Frédérick Haas. Hij pakt het groots aan: op 30 mei a.s. wordt in Het Paleis voor Schone Kunsten (Bozar) in Brussel zijn nieuwe klassieke CD-label Hitasura geïntroduceerd. De intentie is CD’s uit te brengen, die in alle opzichten tot het beste moeten gaan behoren: in repertoire, uitvoering, opnamekwaliteit én verpakking. De eerste CD van Hitasura is in dat opzicht gelijk een schot in de roos: spetterende viool- en klavecimbelconcerten van J.S. Bach, uitgevoerd door het topensemble Ausonia, onder leiding van Haas zelf.
En nog vóórdat de muziek van de CD in Brussel integraal zal worden uitgevoerd, zal dat op vrijdag 27 mei in ’t Huis te Poort in Schiedam gebeuren. Een feestelijk evenement dat kon worden gerealiseerd dankzij de bijzondere band die er al meer dan tien jaar bestaat tussen ’t Huis te Poort en Ausonia.
Uiteraard kan de CD op deze avond ook worden aangeschaft, in de handelseditie of als speciale luxe uitgave.
J.S. Bach, klavecimbel- en vioolconcerten
Frédérick Haas: “Van de Concertos van J.S. Bach kan worden gesteld dat ze behoren tot de wonderlijkste parels van het barokrepertoire. Vitaliteit, intensiteit, gecombineerd met lichtheid, complexiteit én frisheid, kleur: het is allemaal aanwezig. Alles wat muziek in de stijl van de Barok tot op de dag van vandaag zo opwindend, verleidelijk en geliefd maakt. Het is grootse Bachmuziek, maar met een glimlach. Deze beroemde stukken, die erom vragen steeds herontdekt te worden, zijn altijd weer een uitdaging voor de uitvoerders en blijven het publiek raken.”
In zijn jeugd kopieerde en herschreef Bach geduldig en zorgvuldig een enorme hoeveelheid Italiaanse concerten, van onder anderen Vivaldi. Al doende leerde hij nieuwe compositietechnieken kennen, die het fundament vormen voor wat we nu de barokstijl noemen. Ze omvatten de ontwikkeling van rationele en symmetrische structuren die de basis vormen voor een rijke, vaak onvoorspelbare ornamentiek.
Door deze technieken te kopiëren en te bewerken, bereikte Bach het hoogtepunt van zijn meesterschap, waarbij hij al het bestaande overtrof en een nieuwe standaard zette.
Haas: “Het is enorm spannend deze stukken te herontdekken met de huidige kennis van de muzikale taal van de Barok en van de techniek van het bespelen van het barokinstrumentarium. Uit de diverse klavecimbelconcerten, zijn er voor dit programma twee geselecteerd die de grootste uitdaging bieden: E-groot, BWV 1053, waarvan de complexiteit vergelijkbaar is met sommige arias uit de Passies, en d-klein, BWV 1052, de beroemdste, hét concert, waarin het klavecimbel dimensies zonder weerga bereikt –beslist het grootste klavierconcert uit de muziekgeschiedenis. De twee ‘officiële’ vioolconcerten (het derde is het beroemde vierde Brandenburgse Concert) zijn simpelweg magnifiek. De langzame delen beroeren ons tot tranen en in de finale zit er een vleugje ‘zigeunermuziek’ dat waarschijnlijk niet uit Italië afkomstig zal zijn…”
Frédérick Haas en Mira Glodeanu, beiden deel uitmakend van de voorhoede van de bloeiende generatie van de Brusselse klavecimbel- en vioolschool, zijn al vele jaren actief in het onderzoek naar de uitvoering van barokmuziek op het gebied van taal, stijl, retoriek, en instrumentatie.
Met hun ensemble Ausonia hebben ze vernieuwende vormen van samenspel ontwikkeld, en zoeken steeds naar een balans tussen ritmische energie, lyriek, accuratesse en vrijheid. Bachs concerten, die ze exploreren sinds hun jeugd, behoren tot hun favoriete onderzoeksterrein.
Mira Glodeanu, eerste viool
Emmanuelle Dauvin, viool
Bénédicte Pernet, viool
Benjamin Lescoat, altviool
Geneviève Koerver, cello
James Munro, contrabas
Frédérick Haas, klavecimbel, muzikale leiding
J. S Bach
Quatre concertos pour violon et pour clavecin
Concerto pour violon en la mineur, BWV 1041
Allegro
Andante
Allegro assai
Concerto pour clavecin en mi majeur, BWV 1053
Allegro
Siciliano
Allegro
Pauze
Concerto pour violon en mi majeur, BWV 1042
Allegro
Adagio
Allegro assai
Concerto pour clavecin en ré mineur, BWV 1052
Allegro
Adagio
Allegro
Vrijdag 27 mei 2016, 20.15 uur
Voorverkoop: 17,50 Euro, Zaalverkoop: 20,00 Euro, CJP 2,50 Euro korting