vrijdag 23 januari 2009
Verbliit v lieue susterkyn , 15e-eeuwse liederen uit Nederlandse vrouwenconventen
Ensemble Trigon
Verbliit v lieue susterkyn , 15e-eeuwse liederen uit Nederlandse vrouwenconventen
Trigon, opgericht door artistiek leider Margot Kalse in 1998, staat voor een levendige, ‘authentieke’ uitvoering van vocale middeleeuwse muziek. Hoe de middeleeuwse muziek vroeger heeft geklonken kan niemand echt weten. Wat we erover kunnen weten, staat in de tractaten die er destijds over geschreven zijn. Deze bestuderen en vanuit de originele bronnen werken brengt ons zo dichtbij de muziek als vanuit het heden mogelijk is. Dit is de benadering van Trigon. De groep werkt en zingt dan ook vanuit de originele notaties. Kenmerkend voor vroege muziek is modaliteit en beweging. Deze geven de muziek haar bezieling. Trigon beoogt in haar interpretatie deze beweging te verlevendigen en zo over te brengen, middels een klank die letterlijk raakt door haar trilling.
Trigon was winnaar van de International Young Artist’s Presentation te Antwerpen in 1998. Sindsdien werd zij uitgenodigd door het Festival van Vlaanderen Antwerpen (BE) en door het Holland Festival Oude Muziek Utrecht (NL). Verder trad Trigon op in de Early Music Series van de Warwick Arts Society (E), de Netwerk-serie van de STOOM (NL), de Dag van de Oude Muziek te Alden Biezen (BE), en het Festival voor oude muziek van Brezice in Slovenië en op vele andere podia in binnen- en buitenland.
Artistiek leider Margot Kalse over het programma: ‘Als we met Trigon Organum zingen uit de école Notre Dame van Parijs, wordt vaak gezegd: maar dat is toch muziek voor mannen! Vrouwen zongen toch geen polyfonie! Ik heb altijd gezegd: ik weet zeker dat nonnen ook polyfonie zongen. Je wilt toch op een feestdag je melodie wat gaan versieren, anderen houden de grondtoon aan, en daar heb je al polyfonie. Of je wilt een antifoon verrijken met een uitbreiding op tekst én melodie, en je hebt een tweestemmige troop met een organum-achtige cadens. Ook in de huizen van de Moderne Devotie werd, ondanks alle soberheid waarin geen instrumenten mochten worden gebruikt, meerstemmig gezongen, zij het tamelijk homofoon met eenvoudige harmonieën. ze het wel deden. Het bewijs dat vrouwen wél poyfoon zongen, zowel in kloosters als in huizen van de Moderne Devotie, wordt geleverd in dit nieuwe programma van Trigon’.