A Grand Tour
Johannette Zomer, sopraan / Fred Jacobs, theorbe: A Grand Tour – Een muzikale reis door het Europa van de Barok
Met liederen van Caccini, Luigi Rossi, Charpentier, Lawes, Purcell en anderen, uitgevoerd door sopraan Johannette Zomer en luitist en theorbespeler Fred Jacobs.
De Nederlandse sopraan Johannette Zomer begon haar studie aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Charles van Tassel, nadat ze eerst een aantal jaren als microbiologisch analiste werkzaam was geweest. In juni 1997 behaalde ze haar diploma. Sindsdien volgde ze nog lessen bij Diane Forlano, Claudia Visca en Marlena Malas. Haar repertoire omvat muziek uit de Middeleeuwen, Barok en de klassieke periode, inclusief opera, liederen, Franse romantiek en hedendaagse muziek.
Ze heeft gewerkt met barokspecialisten als Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Frans Brüggen, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Reinhard Goebel, Ivor Bolton, Thomas Hengelbrock en Paul McCreesh, maar ook met dirigenten als Kent Nagano, Daniel Harding, Iván Fisher, Marcus Creed, en Valery Gergiev. Ze geeft regelmatig concerten met theorbespeler Fred Jacobs en fortepianospecialist Arthur Schoonderwoerd. Haar operadebuut maakte ze als Tebaldo in Verdi’s Don Carlo met de Nationale Reisopera in 1996. Sindsdien is heeft ze onder andere de rollen vertolkt van Belinda, Pamina, La Musica, Euridice, Dalinda en Ilia, en ook die van Amanda in Ligeti’s Le Grand Macabre en die van Mélisande in Debussy’s Pelléas et Mélisande.
Enige van haar recente cd-opnamen – allemaal uitstekend ontvangen in de pers – zijn Bachcantates met het Engelse ensemble Florilegium (bekroond met een Edison). De cd With Endless Teares met theorbespeler Fred Jacobs, waarop de ontwikkeling van het Engelse lied in de 17e eeuw centraal staat, en de cd Love and Madness, een verzameling Handel-aria’s in samenwerking met de hoboïst Bart Schneemann.
Fred Jacobs studeerde luit en theorbe bij Anthony Bailes aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. In 1985 was hij mede-oprichter van The Locke Consort, bekend om hun interpretatie en geprezen om hun opnamen van Engelse kamermuziek uit de 17e eeuw. Hij is lid van de ensembles Gabrieli Consort & Players, The Parley of Instruments, het barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging en het Monteverdi Continuo-ensemble van de Beierse Staatsopera, waar hij heeft opgetreden in alle Monteverdi en Cavalli-producties sinds 1997. Fred Jacobs is regelmatig als begeleider te horen van vooraanstaande vocalisten als Anne Azéma, Michael Chance en Maarten Koningsberger. Met Johannette Zomer heeft hij een serie programma’s opgenomen gewijd aan de 17e-eeuwse solozang, waarbij een groot aantal verborgen schatten tevoorschijn is gekomen. Fred Jacobs is te gast geweest op oude-muziekfestivals in Europa en de VS. Hij is te zien in operaproducties in Londen, Parijs, München, Amsterdam en Florence. Fred Jacobs heeft gewerkt met veel dirigenten, waaronder Gustav Leonhardt, Frans Brüggen, Ton Koopman, Ivor Bolton, Andrew Parrot, Marc Minkowski en Richard Egarr. Verder trad hij op met sopraan Emma Kirkby, mezzo-sopraan Carolyn Watkinson, en bariton Maarten Koningsberger. Hij geeft workshops waarin de Engelse luitsong en de Franse ‘Air de Cour’ central staan. Sinds 1995 doceert Fred Jacobs luit en theorbe aan het Conservatorium van Amsterdam.