vrijdag 9 oktober 2020, 18.00 /20.15 u
Kate Semmens & Steven Devine – Delicatessen II
Kate Semmens sopraan, Steven Devine klavecimbel, orgel
Kate Semmens & Steven Devine – Delicatessen II
Twee jaar geleden verrasten Kate Semmens en Steven Devine ons met het concert en de cd Delicatessen: muzikale lekkernijen uit het Engeland van de 18e eeuw, gebracht met charme, vaart en Engelse humor. Inmiddels is er Delicatessen II, méér lekkers van Purcell, Handel, Blow en anderen. Een programma dat vráágt om een feestelijk arrangement op een najaarsdag. En die mogelijkheid bieden wij i.s.m. Poeder & Dons. Alleen het concert bezoeken kan natuurlijk ook.
Het arrangement bestaat uit:
Een bijzondere ontvangst bij Poeder & Dons met een hapje, een drankje en een kort extra optreden en inleiding door Kate Semmens en Steven Devine;
Een eenvoudige maaltijd in Engelse sfeer bij De Beurs;
Bezoek aan het concert in de Westvestkerk.
Let op: maximaal 20 personen: vol is vol!
Steven Devine: “In het programma ‘Delicatessen’ worden 17e en 18e-eeuwse Engelse componisten gepresenteerd die bekend waren vanwege hun talent om van woorden muziek te maken. Vooral Henry Purcell blonk uit in het verklanken van de Engelse taal. Wij presenteren liederen van zijn hand, gecombineerd met werk van componisten die schreven voor de Londense ‘Pleasure Gardens’. Het publiek kwam daar voor toegankelijke muziek, die aanmoedigde te blijven luisteren. De makers hoopten dat de luisteraars na afloop dan de gedrukte bladmuziek zouden kopen. De teksten bezingen veelal de liefde in een landelijke omgeving waar vogeltjes tot passie aanzetten, en waar herdertjes en herderinnetjes elkaar vinden of juist verlaten, met alle gevolgen van dien…”
Steven Devine is de eerste toetsenist bij the Orchestra of the Age of Enlightenment evenals bij The Gonzaga Band, Classical Opera (The Mozartists). Daarnaast treedt hij regelmatig op met vele andere groepen in Europa en daarbuiten, waaronder het Norwegian Wind Ensemble, Trondheim Barokk, de Victoria Baroque Players (BC, Canada) en Arion Baroque Ensemble (Montreal).
Hij heeft meer dan dertig cd’s opgenomen met diverse artiesten en ensembles en daarnaast zes solo-opnames gemaakt. Zijn opname van Bachs Goldbergvariaties oogstte veel lof, ondermeer bij het tijdschrift Gramophone, dat het als “een van de beste” omschrijft. Het complete klavecimbelwerk van Rameau kreeg vijf sterren van BBC Music Magazine. Stevens laatste opname van Bachs Italiaanse Concert is verkozen tot Connoisseur door Classic FM. Devine heeft onlangs het Eerste Boek van Bachs Wohltemperierte Klavier uitgebracht, volgens Early Music Review de beste opname hiervan van de laatste tien jaar. Het Tweede Boek volgt binnenkort.
Hij maakte zijn debuut als dirigent in Londen in 2002 in de Royal Albert Hall en is daar nu vaste bespeler. Zijn Proms regiedebuut maakte hij in 2007 met het Orchestra of the Age of Enlightenment. Hij dirigeerde het Mozart Festival Orchestra in alle grote concertzalen in het Verenigd Koninkrijk en ook in Zwitserland. Steven is Music Director voor New Chamber Opera in Oxford en heeft met hen repertoire uitgevoerd van Cavalli tot Rossini. Voor het Dartington Festival Opera dirigeerde hij Händel’s Orlando en Purcell’s Dido and Aeneas. Momenteel is hij dirigent en artistiek adviseur voor het Engelse Haydn Festival in Bridgnorth.
Devine doceert klavecimbel en fortepiano aan het Trinity Laban Conservatoire in Londen en is Early Keyboard Consultant aan het Royal Birmingham Conservatoire en aan de Royal Welsh Colleges.
Tot slot is hij lid van het spraakmakende ensemble Art of Moog: een muziekgroep die gespecialiseerd is in de uitvoering van Bachs muziek op synthesizers.
Kate Semmens zingt vaak als solist en heeft samengewerkt met vooraanstaande koren en consorten, waaronder het Monteverdi Choir, Dunedin Consort, Gabrieli Consort en de Eric Whitacre Singers. Ze was solist op Andrew Parrott’s opname van Taverner’s Western Wind Mass, die in 2017 de Gramophone Award for Early Music won, en voerde Bachs Johannes-Passion met hem uit op het festival in Sint-Petersburg. In de opera heeft Kate vele rollen gespeeld, variërend van mevrouw P in Michael Nyman’s The Man Who Mistook his Wife for a Hat, tot Ottavia in Monteverdi’s L’Incoronazione di Poppea. Afgelopen zomer was ze betrokken bij de enscenering van James Runcie’s Great Passion, en speelde ze de titelrol in Händels Il Pastor Fido voor de New Chamber Opera. Het afgelopen jaar heeft Kate met The Orchestra of Age of Enlightenment gezongen in onderwijsprojecten gebaseerd op Purcells Fairy Queen, en speelde ze de rol van Dafne in Händels Apollo e Dafne met de Victoria Baroque Players in Canada. Kate Semmens is daarnaast muziekdocente en coach. Volgende maand keert ze terug naar Canada om met de zangers van Opera Nuova te werken en zal ze koorworkshops leiden op de Dartington International Summer School. Zij zingt gedurende het hele jaar solo-recitals in het Verenigd en zal komende zomer de rol van Ghiandina in Gallupi’s La Diavolessa vertolken.
Voorprogramma Poeder & Dons
Traditional (Playford)
All in a garden green
Robert Johnson (1583-1634)
As I walked forth
Tell me Dearest
Have you seen
John Blow (1649-1708)
Lovely Selina
Hoofdprogramma Westvestkerk
Maurice Greene (1696-1755)
Allegro in A Minor
John Weldon (1676-1736)
The Wakeful Nightingale
Thomas Arne (1710-1778)
Isabel
William Boyce (1711-1779)
Sylvia the Fair
Maurice Greene (1696-1755)
Voluntary ii
John Stanley (1712-1786)
Cantata No iii – Teach me Venus
James Hook (1746-1827)
Voluntary No 8 in C Major
William Jackson (1730-1803)
What shepherd or nymph of the grove
To fairest Delia’s grassy tomb
John Blow (1649- 1708)
Mortlocks Ground
Nicholas Lanier (1588-1666)
No more shall Meads be deck’d with flow’rs
Henry Purcell (1669-1696)
Almand from Suite No 6 in D Major
The sparrow and the gentle dove
Henry Purcell
Music for a while
Concert € 20,- (uitsluitend via reservering per mail)
Concert & arrangement € 35,- (uitsluitend via reservering per mail)