Hommages
Mieneke van der Velden (NL), viola da gamba
Glen Wilson (VS), klavecimbel, Hommages – Frans barokprogramma
Voor velen was het optreden van de wereldberoemde gambisten Philippe Pierlot en Rainer Zipperling vorig jaar een indrukwekkende kennismaking met het sonore, warme geluid van de viola da gamba. In Nederland (en ver daarbuiten!) is de gambiste Mieneke van der Velden al jarenlang een bevlogen ambassadrice voor dit schitterende instrument. Begeleid door de Amerikaanse klavecinist Glen Wilson laat zij horen hoe een aantal van de grootste Franse barokcomponisten elkaar een muzikale pluim gaven.
De beroemde componisten Marin Marais (1656-1758), Antoine Forqueray (1671-1745), François Couperin (1668-1733) en Charles Dollé (1710-1755) schreven werken speciaal bedoeld om hun achting voor elkaar te laten blijken. Uiteraard gebeurde dit bij voorkeur wanneer de geachte collega (of concurrent!) was overleden. Zo componeerden zij muzikale grafschriften (‘Tombeaux’) naar aanleiding van het overlijden van een geliefde collega of leraar. Zo bracht Dollé zijn Tombeau pour Marais le Père en Marin Marais zijn Tombeau pour Mr de Lully die overigens al heel wat jaren daarvoor was overleden.
Soms kregen echter ook nog levende componisten een dergelijk eerbetoon van een collega. Couperin schreef voor Forqueray La Superbe ou La Forqueray en die kwam op zijn beurt weer met muzikaal eerbetoon aan Leclair:’La Leclair’ en Rameau: ‘La Rameau’.
Een programma vol verering, grandeur en droefenis.
Van het programma verschijnt eind 2009 een CD.
Mieneke van der Velden studeerde viola da gamba bij Jaap ter Linden, Anneke Pols en Wieland Kuijken, en sloot in 1988 haar studie af met het einddiploma Uitvoerend Musicus aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag.
Zij heeft een veelzijdige carrière opgebouwd, en treedt regelmatig op met Glen Wilson (klavecimbel) en Fred Jacobs (theorbe) en met haar ensemble L’Armonia Sonora. Zij werd uitgenodigd voor recitals bij de ‘Tage der alte Musik’ in Berlijn, het Holland Festival Oude Muziek in Utrecht, het Grachtenfestival in Amsterdam, de Vantaa Baroque Week in Helsinki, het Festival Aqua Musica in Amsterdam. Daarnaast was zij te horen in Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht en het Amsterdamse.
Regelmatig speelt zij solopartijen in grotere oratoria, zoals de Johannes- en Matthäus Passion (de Nederlandse Bachvereniging o.l.v. Jos van Veldhoven, Gustav Leonhardt, Masaaki Suzuki, Sigiswald Kuijken en René Jacobs, het Collegium Vocale Gent o.l.v. Philippe Herreweghe, Concerto Köln o.l.v. René Jacobs, Anima Eterna o.l.v. Jos van Immerseel). In de afgelopen jaren speelde zij solopartijen in Bach’s Trauerode o.l.v. Philippe Herreweghe, Handels La Resurrezione o.l.v. Ton Koopman, Telemann- en Bruhns-cantates o.l.v. Konrad Junghänel (Cantus Cölln).
In 2000 verscheen bij Channel Classics haar eerste solo-CD met Pièces de Viole van de Franse componist Marin Marais, in 2002 gevolgd door een opname van de Pièces de Viole van François Couperin en in 2004 door Musickes Sweetest Joyes, een CD met hoogtepunten uit de Engelse gambaliteratuur, met medewerking van zangers Peter Kooij (bas) en Johannette Zomer (sopraan), Fred Jacobs (theorbe) en Jaap ter Linden (viola da gamba).
Alle CDs zijn door de Nederlandse en internationale pers zeer enthousiast ontvangen. Sinds 2006 is Mieneke werkzaam voor de jonge succesvolle Cd-maatschappij Ramée, waar ze met haar ensemble L’Armonia Sonora en de gerenommeerde bas Peter Kooij het programma De Profundis Clamavi heeft opgenomen. De CD is in het buitenland door verschillende vakbladen met zeer positieve recensies en verschillende onderscheidingen ontvangen (5* Diapason, BBC Award). In het voorjaar van 2008 is haar CD met de gamba-sonates van J.S. Bach verschenen (5* Diapason), en in juni ’09 verschijnt een tweede cantate-CD met L’Armonia Sonora, Hana Blazikova (sopraan) en Peter Kooij (bas).
Mieneke van der Velden is in het bezit van twee originele Franse instrumenten, een pardessus de viole (het kleinste instrument uit de viola da gamba familie) uit 1768 gebouwd door Ludovic Guersan, en een basgamba uit 1617, gebouwd door Antoine Despont.
Mieneke van der Velden is docente viola da gamba aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam.
Glen Wilson werd 1952 in de Verenigde Staten geboren. Na een studie aan de Juilliard School in New York, ging hij 1971 naar Nederland om bij Gustav Leonhardt te studeren. Na het behalen van zijn diploma werd hij lid van Het Nederlands Kamerorkest, een post die hij 1982 opgaf om zich te wijden aan een groeiende carrière als solist en in de kamermuziek, waarin hij sindsdien wereldwijde faam geoogst heeft. Voor Das Alte Werk maakte hij zeven solo-CDs, waaronder het complete Wohltemperierte Clavier en de Goldberg Variaties, alsmede vele andere opnames, waarvan een nieuwe serie als solist voor Naxos een opmerkelijk begin had met werken van Louis Couperin, onlangs gevolgd door werken van Dietrich Buxtehude, Giles Farnaby, Ammerbach en Sweelinck. Van Louis Couperin heeft Wilson onlangs voor Breitkopf de Préludes non mesurés uitgegeven met een CD. Deze editie won de Deutsche Musikeditionspreis 2004 voor beste wetenschappelijke uitgave.
Wilson was lid van Quadro Hotteterre, richtte het Amsterdam Fortepiano Trio op, en was duo-partner van vele vooraanstaande specialisten, waaronder Gustav Leonhardt, Wieland Kuyken, Alice Harnoncourt, Carolyn Watkinson, Emma Kirkby en Michael Chance. Hij was hoofdvakocent aan het Utrechts Conservatorium van 1982 tot 1988. In dat jaar aanvaardde hij een benoeming tot hoogleraar voor historische toetsinstrumenten aan Duitslands oudste conservatorium, de Musikhochschule in Würzburg.
Voor Radio Nederland maakte hij 65 programmas over oude muziek die door meer dan 60 zenders in Amerika, Canada en Australie uitgezonden werden. Voor De Nederlandse Opera bewerkte hij de partituur van Monteverdi’s Ritorno di Ulisse, en dirigeerde meer dan 60 uitvoeringen in Amsterdam, New York, Los Angeles en Sydney. Dezelfde versie studeerde hij in voor de Candian Opera in Toronto. Zijn editie van de Poppea van dezelfde componist ging 2003 in premiere in Würzburg.