Vrijdag 17 december 2010 20.15
Jean Philippe Rameau (1683-1764) Pièces de Clavecin en Concert
Mieneke van der Velden, François Fernandez, Masato Suzuki
Jean Philippe Rameau (1683-1764) Pièces de Clavecin en Concert
Hij was een tijdgenoot van Johann Sebastian Bach, en één van de grootste componisten die Frankrijk voortbracht: Jean Philippe Rameau (1683-1764). Een componist die schitterende werken schreef in alle denkbare genres, maar ook een groot theoreticus die de mensheid een aantal muziektheoretische werken naliet, dat nog tot heel lang na zijn dood tot de standaardwerken behoorde. Onmisbaar voor iedereen die zich op een zeker niveau met de muziekbeoefening bezighield. Hij mocht verschillende van de groten van zijn tijd – waaronder Voltaire – tot zijn bewonderaars rekenen, maar werd intens gehaat door minstens zoveel anderen, die van mening waren dat hij met zijn muzikale nieuwlichterijen de erfenis van de grote Lully te grabbel gooide. De verbale strijd tussen de ‘Lullisten’ en de ‘Ramisten’ was verbeten, en zou heel wat jaren aanhouden!
De Pièces de Clavecin en Concert uit 1741 zijn het werk van een componist waar de ervaring van zijn gevorderde leeftijd in is terug te horen. Ze behoren tot de hoogtepunten uit Rameau’s oeuvre. Klavecimbel, viool en viola da gamba spelen in de vijf concerten, elk bestaand uit twee tot vijf delen, een grotendeels gelijkwaardige rol. Vooral in de partijen voor viool en klavecimbel ontbreekt eigenlijk de hiërarchie, steeds wanneer één de leiding lijkt te nemen, pakt de andere het stokje weer over. Dat leidt tot schitterende stukken met steeds weer verrassende wendingen. De merkwaardige titels die Rameau aan de delen gaf – een gewoonte waar Franse componisten tot aan Satie toe erg van hielden! – leiden vaak tot onverwachte associaties. Wat te denken van ‘La Pantomime’ of ‘L’ Indiscrète’ ?
De volwaardige rol die in de Pièces de Clavecin en Concert aan alle drie de uitvoerende musici wordt toegekend, vertaalt zich in de samenstelling van het trio dat het werk op 17 december integraal uitvoert. De Franse violist François Fernandez behoort al jaren tot de sterviolisten van de oude muziek. Zijn opnamen van de Sonates en Partitas voor soloviool van Bach zouden eigenlijk in geen enkele collectie mogen ontbreken. Gambiste Mieneke van der Velden bewijst in talloze cd-opnamen haar klasse op de viola da gamba. Dat zij daarbij buitengewoon goed overweg kan met het repertoire uit de Franse barok bewees zij al eerder in ’t Huis te Poort. Aanstormend talent Masato Suzuki tenslotte, die de klavecimbelpartij voor zijn rekening neemt, laat o.a. bij het Bach Collegium Japan regelmatig regelmatig van zich horen.
De avond biedt een unieke gelegenheid om in de bekende intieme sfeer van ’t Huis te Poort drie van de beste internationale, op dit terrein gespecialiseerde musici samen te horen in de uitvoering van een werk dat tot de hoogtepunten van de Franse barok mag worden gerekend.