Werken voor barokviool solo
Het is niet makkelijk te zeggen wat het mooiste werk is dat Bach ooit componeerde, maar heel wat Bachkenners – van Johannes Brahms tot Maarten ’t Hart – zullen waarschijnlijk de Chaconne voor soloviool noemen. Dit werk brengt in een klein kwartier ongeveer alles samen wat muziek zo ontroerend en verpletterend kan maken. En alles wat je ervoor nodig hebt is één viool en één violist.
Maar dat moet dan wel een hele goede violist zijn. Alleen de allerbesten zijn in staat om dit meesterwerk tot zijn recht te laten komen. De Roemeense barokvioliste Mira Glodeanu behoort tot deze categorie. Al jaren geldt zij in de wereld van de oude muziek als een van de hele groten. Niet voor niets werkten vooraanstaande musici als Philippe Herreweghe en Christine Pluhar maar al te graag met haar samen.
In 2009 presenteerde Glodeanu een cd met solovioolwerken uit de barok. Natuurlijk ontbrak die legendarische Chaconne niet, maar zij liet horen dat ook tijdgenoten van Bach duizelingwekkende stukken voor soloviool hebben gecomponeerd. Op de cd maken we o.a. kennis met Biber, Westhoff en Pisendel. Verscheidene van deze werken zullen in ’t Huis te Poort ten gehore worden gebracht, aangevuld met werk van o.a. Nicola Matteis.
Glodeanu laat overtuigend horen dat een goede violist(e), ook zonder andere instrumenten ter ondersteuning, adembenemende muziek kan maken. Ze gebruikt daarvoor haar zeldzame viool, gebouwd in Polen door Marcin Groblicz in 1604.De intimiteit en de prachtige akoestiek van ’t Huis te Poort zullen ervoor zorgen dat de muziek indrukwekkender zal klinken dan ooit. De zaalopstelling zal zo zijn dat eigenlijk iedereen vooraan zit, waardoor de vertolking intens kan worden meebeleefd.
Mira Glodeanu (Boekarest, Roemenië, 1972) volgde in haar jeugd vioollessen bij Nicolae Bilciurescu, Modest Iftinchi, en de violisten van het Voces Kwartet. Ze behaalde haar solistendiploma aan de Academie voor Muziek in Boekarest met de hoogste onderscheiding. Al vroeg raakte zij geïnteresseerd in oude muziek, en vanaf 1993 nam zij deel aan een groep, betrokken bij onderzoek en interpretatie. Het bracht haar in contact met gezaghebbende mensen met verschillende inzichten als Jordi Savall, Manfredo Kremer en Sigiswald Kuijken, bij wie zij aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel haar uitvoeringsgraad behaalde op de barokviool.
Mira Glodeanu heeft als soliste opgetreden in heel Europa, Canada, Japan en Latijns Amerika met talloze kamerensembles en barokorkesten als La Petite Bande, Les Arts Florissants, La Fenice, Il Seminario Musicale, Il Gardellino, l’Arpeggiata, Le Poème Harmonique en Ausonia. Ze is artistiek directeur van het ensemble Philidor.
Als concertmeester was zij te horen bij het orkest van Collegium Vocale Ghent, Les Agremens (Namur), Al Ayre Espagnol (Zaragoza). Ze maakte talloze cd-opnamen met o.a. Philippe Herreweghe, Gerard Lesne, Veronique Gens, William Christie, Christophe Rousset en Sigiswald Kuijken…
Haar specifieke interesse voor Franse muziek uit de 18e eeuw bracht haar bij de vioolsonates van François Francœur, die zij als wereldpremière op cd uitbracht met Ausonia. Een tweede opname, aangevuld met aria’s voor sopraan verscheen enige tijd later. Met deze muziek werd in 2005 het startsein gegeven voor de concerten in ’t Huis te Poort. In 2009 verscheen een bijzondere cd met 18e-eeuwse Duitse muziek voor soloviool, waarop zij – naast Bach – ook durfde te kiezen voor onbekendere, zelden gespeelde muziek van o.a. Westhoff en Pisendel.
MIra Glodeanu is professor barokviool aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel, en geeft regelmatig masterclasses in Frankrijk, Spanje, Roemenië en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast is ze gastprofessor aan de Universiteit van Salamanca (Spanje).
Ze bespeelt een viool van Augustin Chappuy (Parijs, 1750), nog geheel in oorspronkelijke staat, en een bijzondere, zeldzame viool van Marcin Groblicz (Krakau, 1604). Ze woont in Tours, Frankrijk.
Vrijdag 11 maart 2016, 20.15 uur
Voorverkoop: 12,50 Euro, Zaalverkoop: 15,00 Euro, CJP 2,50 Euro korting