Bonita Avenue
Opeens was hij er: Peter Buwalda: de auteur van het droomdebuut Bonita Avenue, journalist en redacteur bij verschillende uitgeverijen. Hij was mede-oprichter van het literaire poptijdschrift Wah-Wah en schreef verhalen en essays voor onder andere De Gids, Vrij Nederland, Bunker Hill en Hollands Maandblad.
Bonita Avenue uit 2010 is inmiddels iopgenomen op de shortlist van de Libris Literatuurprijs 2011, De Gouden Strop 2011 en de Academia Debutantenprijs. De vertaalrechten zijn aan meerdere landen verkocht.
Uit het rapport van de Libris Literatuurprijs: Zelfmoord, porno, moord en doodslag. Van deze weinig verheffende ingrediënten heeft Peter Buwalda een zeldzaam levendige en lijvige debuutroman gebrouwen, die van stilistisch vuurwerk aan elkaar hangt.
Het boek verhaalt de ondergang van de familie Sigerius en speelt tegen de achtergrond van de vuurwerkramp in Enschede in 2000. In dat annus horribilis ontploft niet alleen de opslagplaats van S.E. Fireworks. Ook het gezin van Siem spat als een zeepbel uit elkaar. Deze exuberante selfmade man, voormalig topjudoka en wiskundig natuurtalent, heeft zich opgewerkt tot rector magnificus van een Twentse campusuniversiteit. Professioneel gaat het Siem voor de wind, maar zijn kinderen willen helaas niet deugen. Zijn zoon Wilbert -‘een crimineel die zichzelf als een kurkentrekker de ellende had ingeschroefd’ – heeft gezeten voor moord. Tot overmaat van ramp blijkt zijn stiefdochter Joni een lucratief handeltje in internetporno te hebben opgezet, samen met haar vriendje Aaron. Siems wereld stort als een kaartenhuis ineen. De jonge generatie heeft lak aan noeste arbeid en discipline, en kiest voor makkelijk geld, snel gewin en een elastische moraal.
Bonita Avenue kan gelezen worden als een zedenschets waarin twee generaties, twee wereldbeelden lijnrecht tegenover elkaar komen te staan, maar dat doet deze indrukwekkende, op Amerikaanse leest geschoeide, allesbehalve eenduidige familieroman onrecht aan. Buwalda’s debuut is in de eerste plaats een onvervalste pageturner, geschreven in een gespierde, trefzekere stijl. De auteur wisselt onvermoeibaar van perspectief, pendelt druk heen en weer tussen toen en nu, en koerst met een onstuitbare vaart op de ontknoping af, zonder verstrikt te raken in de vele verhaallijnen en zonder ook maar één keer uit de bocht te gaan. Het is niet iedereen gegeven.
Bonita Avenue kwam in het nieuws door een mysterieuze ‘boekenverscheurder’ die in boekhandels in Utrecht, Leiden en Oegstgeest exemplaren van het boek vernielde. Zijn motief was onduidelijk. Hij heeft zijn excuses aangeboden en de getroffen boekhandels schadeloos gesteld.