A Maske’s Phantasy
17e-eeuwse Engelse muziek in een theatrale setting
Na het succesvolle optreden van het Nederlandse ensemble Trigon is het nu de beurt aan de internationale Satyr’s Band. Geen serene klanken dit keer, maar aanstekelijke muziek, uitgevoerd door spectaculair gemaskerde musici.
Vijf jonge instrumentalisten uit diverse landen hebben zich verenigd in deze groep, die op authentieke, maar eigenzinnige wijze muziek uit de barok tot leven brengt.
Op vrijdag 20 februari brengt Satyr’s Band ‘A Maske’s Phantasy’, een vrije reconstructie van een 17e-eeuwse Engelse ‘masque’, een voorstelling zoals die kan hebben plaatsgevonden aan het hof of in de huizen van de adel. De ‘masque’ was een van de oerversies van het muziektheater: gemaskerde musici verbeeldden ter meerdere eer en glorie van de gastheer een eenvoudig verhaal, vaak een mythologisch sprookje, bevolkt door saters, heksen en nimfen.
Voor de muziek werd gebruik gemaakt van toentertijd bekende wijsjes waarop naar hartelust kon worden geïmproviseerd. Indien gewenst konden de hovelingen meemusiceren of er een paar simpele danspasjes bij maken.
Een complete partituur van een masque is niet bewaard gebleven. Aan de hand van diverse fragmenten, kon echter een overtuigende voorstelling worden samengesteld. Daarbij werd gebruik gemaakt van muziek van onder anderen de componist Matthew Locke en diverse anonieme tijdgenoten. Traditionele melodieën werden door het ensemble van gepaste arrangementen voorzien.
De Satyr’s Band is het ideale ensemble om een dergelijk kleinschalig spektakelstuk tot leven te brengen. De artistiek leider, de Duitse fluitist Andreas Böhlen, is hard op weg een grote naam te worden in de oude muziek, maar daarnaast actief in eigentijdse geïmproviseerde jazz en wereldmuziek. De ongebruikelijke bezetting van de Satyr’s Band: diverse blokfluiten, fagot, hobo, klavecimbel, regaal en percussie, belooft een bijzondere muzikale ervaring. De fantastische maskers naar ontwerp van Lisa Goldberg zorgen ervoor dat behalve de oren ook de ogen niets tekort zullen komen.
Aan het slot van het stuk gaan de maskers af, en volgen nog enkele fraaie muziekstukken, onder andere van Vivaldi.
Satyr’s Band
Andreas Böhlen – blokfluit
Amy Power – blokfluit, barokhobo
Lisa Goldberg – barokfagot
Tobias Guttmann – percussie
Takashi Watanabe – klavecimbel, regaal