vrijdag 5 oktober 2018, 20.15 u
‘Sequentia!’ Muziek van Bach, Dall’Abaco & Piatti
Joachim Eijlander, cello – Aart Bergwerff, kistorgel – Rutkay Özpinar, dans --- Let op, speciaal arrangement met Vintage'Lein om 18.00 uur.
‘Sequentia!’ Muziek van Bach, Dall’Abaco & Piatti
De solosonates voor cello van Bach behoren tot de grootste werken uit de muziekgeschiedenis. Een paar honderd jaar nadat de noten zijn opgeschreven klinken die nog steeds fris en eigentijds. Vele componisten lieten zich erdoor inspireren, waaronder de vergeten meesters Dall’Abaco en Piatti. Met organist Aart Bergwerff en danser Rutkay Özpinar brengt topcellist Joachim Eijlander een ode aan ‘godfather’ Bach én aan zijn Italiaanse navolgers.
“Eijlander schrijft de geschiedenis van zijn instrument, hoewel het – afgaand op zijn mooie spel – beter is om te zeggen: hij bezingt haar.”
Joost Galama in Elsevier
Op vrijdag 5 oktober opent het seizoen met een optreden van topcellist Joachim Eijlander, met medewerking van Aart Bergwerff op kistorgel. Zij brengen samen een programma met muziek van Bach, Dall’Abaco en Piatti, componisten die de laatste jaren centraal hebben gestaan in het artistieke leven van Eijlander. Drie solo-cd’s die hij uitbracht bij het kwaliteitslabel Navis, kregen juichende kritieken. Hoewel niet specifiek als serie bedoeld, geven de opnamen in samenhang een mooi beeld van hoe Bach met zijn solosonates voor cello de standaard zette, waarop door zijn Italiaanse navolgers inventief werd voortgeborduurd. De feestelijke openingsavond van het seizoen zal een extra dimensie krijgen door de adembenemende en beeldschone bijdrage van danser Rutkay Özpinar.
De choreografie Sequenza, die deel uitmaakt van het programma, ging in première tijdens het Festival Classique in Paviljoen De Witte in Den Haag in juni 2017. Sequenza kwam mede tot stand dankzij Festival Classique en Korzo Theater. Met dank aan regisseur Leo Spreksel en Annemarie Goedvolk voor hun artistiek advies.
Vrijdag 5 oktober 2018, 20.15 u
€ 20,- / € 22,50 aan de zaal
Arrangement met Vintage’Lein
De succesvolle samenwerking met de nostalgische winkel Vintage’Lein (www.vintagelein.nl) die afgelopen jaar is aangegaan, wordt deze avond op veler verzoek geprolongeerd. Voor de liefhebbers is er een extra arrangement waarbij Joachim Eijlander in de sfeervolle zaak op de Schiedamse Hoogstraat bij een hapje en een drankje een inleiding geeft bij de voorstelling en vertelt over zijn bijzondere instrument. Daarna is er een eenvoudige maaltijd in mediterrane sfeer en wordt er gezamenlijk naar ’t Huis te Poort gewandeld, waar de voorstelling wordt bijgewoond.
Hoogstraat 86a, 3111 HL Schiedam, aanvang; 18.00 u
€ 35,00 p.p (inclusief toegang voorstelling), uitsluitend na reservering
De veelzijdige cellist Joachim Eijlander speelde samen met onder anderen het Borodin quartet, Lisa Larsson, Robert Holl, Klára Würtz, Inon Barnatan, Karl Leister en Olivier Patey. Joachim bracht alle suites van Bach uit op cd via label Navis Classics. De cd’s werden in de Nederlandse en internationale pers lovend ontvangen, evenals de verrassende opvolger ‘Sequentia!’, met solo-cellocomposities van Piatti en Dall’Abaco.
Joachim trad veelvuldig op bij internationale muziekfestivals van Sitka Alaska, Prussia Cove (Groot-Brittanië), Schleswig-Holstein en Mecklenburg-Vorpommern (Duitsland). Hij werkte samen met componisten Henri Dutilleux, György Kurtag, Sofia Gubaidulina, Louis Andriessen en Joey Roukens.
Naast gastdocentschap aan verschillende Nederlandse conservatoria gaf Joachim les aan de Indiana University, Texas University, Kansas University, Milwaukee Conservatoire, Oklahoma University, Ljubljana Conservatoire Slovenië, Nederlandse Strijkkwartet Academie, en verder op festivals in de VS, Europa en Israel.
Joachim speelde zestien jaar lang in het internationaal prijswinnende Rubens Quartet. Met dit kwartet volgde hij de voltijds strijkkwartetstudie aan de Nederlandse Strijkkwartetacademie. Zijn leraren waren leden van het Amadeus Quartet, het Hagen Quartet, György Kurtag, Stefan Metz, Elias Arizcuren, Paul Katz en Jan Hollinger.
Aart Bergwerff studeerde orgel aan het Rotterdams Conservatorium, in Parijs bij Marie-Claire Alain en in Noord-Duitsland bij Harald Vogel. Zijn studie bij Alain in Parijs sloot hij af met het behalen van de Prix de Virtuosité. Hij won prijzen op internationale orgelconcoursen te Brugge, Lausanne en Groningen. In 2003 werd hij onderscheiden met de zilveren medaille van de Société Académique ‘Arts, Sciences et Lettres’ vanwege zijn verdiensten voor de Franse orgelcultuur. Aan het Rotterdams Conservatorium is hij hoofdvakdocent orgel. Als organist is hij vaak te gast bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en bij de Philharmonie Zuid-Nederland.
Als concertorganist treedt hij veelvuldig op in concerten en festivals in binnen-en buitenland. In 2012 maakte hij zijn debuut in het prestigieuze orgelfestival Toulouse-Les-Orgues. Bergwerff is organist van de Grote-of O.L.V.-Kerk Breda en de vaste bespeler van het monumentale Flentrop-orgel.
Hij is daarnaast cantor-organist van de Remonstrantse kerk in Rotterdam en bespeelt het unieke Steenkuyl-orgel in dit markante kerkgebouw.
Rutkay Özpinar is een Turks-Nederlandse danser en choreograaf. Na geëxperimenteerd te hebben met verschillende dansstijlen koos hij op 19-jarige leeftijd koos voor de moderne dans en volgde zijn opleiding aan Codarts in Rotterdam. Hij danste bij Introdans en de Dutch Junior Dance Division, waar hij zich als choreograaf ontwikkelde. Inmiddels is hij sinds 2014 vast choreograaf bij Korzo in Den Haag.
Zijn debuut ‘As if you weren’t…’ in opdracht van Korzo en het Nederlands Dans Theater werd een werd enthousiast ontvangen, maar het succes werd nog overtroffen door de opvolger ‘Grip’. Onlangs was Rutkay te zien in de bijzondere productie ‘The Unfamiliar’ met cellist Joachim Eijlander. Naast diverse nominaties voor prestigieuze prijzen won hij onlangs de BNG Bank Prijs voor excellent talent.
Programma
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Alfredo Piatti (1822-1901)
Eerste suite voor cello en orgel
Prelude
Allemande
Courante
Sarabande
Menuet
Gigue
‘Sequenza’
Joseph dall’Abaco (1710-1805)
Caprices 4,1,7
Alfredo Piatti
Caprices 1,7,11
Cello solo en dans
pauze
Orgelsolo
door Aart Bergwerff op het Strümphler kabinetorgel
Arvo Pärt (*1935)
Spiegel im Spiegel
cello en orgel
Joseph dall’Abaco (1710-1805)
Sonate ‘La Sampogna’
cello en orgel