vrijdag 17 maart 2017, 20.15 uur
’t Huis te Poort Lab
Aanstormend oude-muziektalent laat van zich horen
’t Huis te Poort Lab
’t Huis te Poort biedt al jaren een podium aan gearriveerd talent én aan jong talent waarvan wij grote verwachtingen hebben. Vanaf dit seizoen willen wij onder de naam ’t Huis te Poort Lab steeds aan een van onze ‘huisartiesten’ vragen om één of meer van hun leerlingen te vragen om voor ons een speciaal programma samen te stellen. De eerste gegadigde om te kiezen is klavecinist Menno van Delft, docent aan het Conservatorium van Amsterdam. Vier van zijn opvolgers zullen van zich laten horen.
Uit China: Xuan He
As a versatile musician, Xuan He has performed as a keyboardist in venues across four continents and won many national and international piano competitions in the United States, China, New Zealand, Russia, and Singapore. With his keen interest in early music, he has been studying early keyboard instruments and appeared in concerts as fortepianist, organist, and harpsichordist. In the past summers, he has participated in festivals including Aspen Music Festival, Bowdoin International Music Festival, and summer academies in Finland, Germany, Greece, Italy, and Spain, studying with renowned pianists such as Klaus Hellwig, Yoheved Kaplinsky, Robert Levin, Menahem Pressler, and Murray Perahia, among others. A student of Menno van Delft and Richard Egarr, he is studying early keyboards at Conservatorium van Amsterdam and concurrently enrolled at Northwestern University, completing his Doctor of Musical Arts degree in piano with a minor in Musicology.
A little bit about myself – I was born in southwest China and moved to the United States in 2008 for music studies. I’m a classically trained pianist, and discovered the uniquely beautiful world of early music quite late. Therefore, I decided to spend some time studying in Amsterdam – mainly because of the highly reputable early music program and the effortlessly exquisite city. Among many things, I’m particularly drawn to the diverse and sustainable society of the Netherlands. One complaint I have about the Netherlands, if anything, is perhaps the food. Don’t get me wrong – I absolutely love hutspot, rookworst, and stroopwafels, but I personally would place food higher on the life-priority list than most Dutch people do.
Uit Letland: Liene Madern-Stradina
Liene Madern-Stradina specialiseert zich in het bespelen van historische toetsinstrumenten – klavecimbel, fortepiano en orgel. Haar focus ligt op muziek uit de 17e en 18e-eeuw.
Ze is afgestudeerd in piano-uitvoering (master) aan het Conservatorium van Letland. Daarna heeft ze dankzij een Erasmusbeurs een jaar klavecimbel gestudeerd bij Ton Koopman aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Dit heeft ze omgezet in een bachelorstudie met Ton Koopman, Fabio Bonizzoni en Patrick Ayrton. Daarnaast studeert ze fortepiano bij Bart van Oort.
Op dit moment volgt ze een masterstudie ‘early keyboards’ aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze klavecimbel bij Menno van Delft volgt, fortepiano bij Richard Egarr en orgel bij Pieter van Dijk.
Ze heeft masterclasses piano gedaan bij o.a. Volker Banfield, Willem Brons, Erik Tawastjerna, Grzegorz Kurzyński, Stephan Möller. Fortepiano bij Paul Badura-Skoda (tijdens het Liszt-pianoconcours in Utrecht) en Yury Martinov. Klavecimbel bij o.a Bob van Asperen, Lars Ulrik Mortensen en Christopher Stembridge.
Liene treedt regelmatig op in Europa als solo-klaveciniste, bijvoorbeeld op het Stockholm Early Music Festival (2012), Latvia Early Music Festival, maar ook samen met haar ensembles: ‘La Maquina del Tiempo’ (klavecimbel/orgel) , ‘Più Corde’ (fortepiano) en ‘Cutting Edge’ (ensemble gespecialiseerd in 18e-eeuwse improvisatie).
Ze heeft klavecimbel en orgel gespeeld in diverse orkesten onder leiding van dirigenten als Enrico Gatti, Patrick Ayrton en Maris Kupcs (Collegium Musicum Riga).
Uit Japan: Machiko Suto
Machiko Sutowas born in Yamagata, Japan. She studied piano under Atsuko Okada and Shoko Osagawa at the Tokyo College of Music, and harpsichord under Naoya Otsuka at the Tokyo University of the Arts. Since 2013, she has been studying harpsichord and clavichord under Menno van Delft, interpretation of contemporary music under Goska Isphording,
and basso continuo under Kris Verhelst at the Conservatorium van Amsterdam. Last year, she finished her Bachelor studies with distinction. Now she is studying at the same institution, the Conservatorium van Amsterdam as a masters student. Machiko received the Juries Incentive Award at the “International Competition for Early Music in Yamanashi, JAPAN” in 2014, and the Donemus Prize at the “Prix Annelie de Man Competition 2015”. She is one of the artistic advisors for the PRIX Annelie de Man in 2018. She performed as a soloist and basso continuo player in venues such as TivoliVredenburg, Muziekgebouw aan ’t IJ, National Theater&Concert hall in Taiwan, Oumigakudo in Tokyo and so on. Since 2013, she is playing as a basso continuo player with a recorder player, Yi-Chang Liang in the ensemble IJ SPACE at many concerts focusing on not only early music but also commissioned new pieces from their collaborations with composers to
challenge their instruments and broaden their repertoire.
Machiko Suto: I decided to apply and study in the Conservatorium van Amsterdam because of the teachers and the program of the study. During my study in the Tokyo Collage of Music, I had been interested in the Pre-Classical repertoire such as music by Carl Philipp Emanuel Bach, his contemporaries and also new music. So I am delighted to study here not only Early Music but also Contemporary Music on the harpsichord. At the very first time to arrive here, everything was fresh for me. Sometimes I miss my home, on the other hand, studying abroad gives me the opportunity to notice again how my country or the culture are looked from outside. I am here to study with comprehensive view and show how the harpsichord has the possibility through my playing.
Uit Nederland: Teun Braken
Teun Braken (1994) studeerde in 2016 af aan het Utrechts Conservatorium waar hij zijn Bachelor deed in het hoofdvak klavecimbel en bijvak orgel. Hij werd hierin gedoceerd door Siebe Henstra en Reitze Smits. Momenteel vervolgt Teun zijn opleiding bij Menno van Delft aan het Conservatorium van Amsterdam in de vorm van een Master klavecimbel en is momenteel een van de zeer weinige Nederlandse klavecimbelstudenten. Sinds het begin van zijn studies wordt Teun veel gevraagd als continuo- en solo speler bij verschillende ensembles en festivals als De Nederlandse Bachvereniging, het Festival Oude Muziek Utrecht en het Glasgow Cathedral Festival of Music.
Sinds het jaar 2012 vormt Teun Braken een vast duo met de Nederlandse blokfluitist Teun Wisse. Zij specialiseren zich in het Franse en Duitse Barokrepertoire en traden samen veel op in binnen en buitenland.
Programma
Teun Braken
Georg Böhm (1661-1773)
Praeludium in G minor
Johann Jakob Froberger (1616-1667)
Suite in F major FbWV 617
– Allemande faite en honneur de Madame la duchesse de Wirtemberg
– Gigue
– Coutante
– Sarabande
Liene Madern-Stradina
Dietrich Buxtehude (1637-1707)
Suite in e minor, BuxWV 236
I.Allemanda
II.Courent
III.Saraband
IV.Gigue
Antoine Forqueray (c. 1671-1745)
(Pieces de Viole, Composées par Mr Forqueray Le Pere, Mises en Pieces de Clavecin par Mr Forqueray Le Fils) Suite No.1 in d minor
I.Allemande La La Borde (Noblemt et avec Sentiment)
III.La Cottin (Galamment sans lenteur)
Xuan He
Domenico Scarlatti (1685-1751)
Sonata in D major, K.141
Sonata in A major, K.113
William Byrd (ca.1539/40-1623)
The Third Pavian and Galliard, from My Ladye Nevells Booke
Machiko Suto
Johann Caspar Ferdinand Fischer (ca.1665- ca.1746)
Excerption from the Suite ‘Euterpe’ from Musikalischer Parnassus (Augsburg, n.d.)
– Prelude
– Allemande
– Menuet
– Chaconne
Yoshibumi Fujiwara (*1956)
Sound Mosaic Ⅲ for harpsichord (2010)
1. Poco tempo rubato
2. Presto con brio
Teun Braken, Machiko Suto
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
2 Preludes and Fugues in C major
€ 12,50 voorverkoop /€ 15,- aan de zaal – cjp € 2,50 korting