vrijdag 13 maart 2015
Vrouwendrama
Vrouwen centraal in werken uit de late Renaissance en de vroege Barok
Vrouwendrama
Duo Seraphim – Margot Kalse (sopraan), Elly van Munster (luit, theorbe, gitaar), Maria Sanchez Ramirez (barokcello)
In het nieuwe programma staat – enige dagen na Internationale Vrouwendag – de vrouw centraal. Drie vrouwen brengen muziek uit de late renaissance en de vroege barok. Liederen van vreugde, wanhoop, woede, gekte, jaloezie, van, voor, over, en in een aantal gevallen ook door vrouwen gecomponeerd! Met muziek van o.a. Monteverdi, Carissimi, Rossi, Strozzi, Purcell, D’India, Frescobaldi.
Het programma begint met Gelosia, een prachtig stuk van Rossi over iemand die lijdt onder een allesverterende jalousie. Het geliefde Lamento d’Ariannavan Monteverdi, over Ariadne die, verlaten door Theseus, alleen op het eiland Naxos achterblijft, zal klinken. Het Lamento di Maria Stuardo van Carissimi, over Mary Stuart, Koningin van Schotland, die door haar nicht Elisabeth I ter dood is veroordeeld. Verder enkele prachtige én grappige liederen van de vrouwelijke componisten Barbara Strozzi en Francesca Caccini. Enkele stukken van Sigismondo D’India, over Philis, over Amarillis en over Laura, op poëzie van Petrarca over zijn onbereikbare geliefde.
Duo Seraphim
Margot Kalse en Elly van Munster werken al samen sinds Margots studie aan de opleiding Early Vocal Music aan het Fontys Conservatorium te Tilburg. Ze hebben vele programma’s gemaakt, zowel hun eigen concertprogramma’s als programma’s op maat voor gelegenheden met historische context. Ze traden op tijdens de Dag van de Oude Muziek in Alden Biesen en in het Festival van Vlaanderen, Antwerpen (met ensemble Sospiro), en op vele andere podia in Nederland en België. Zij maakten de cd O muse, comt nu voort, Dutch Songs of Love and Freedom 1550-1750, verschenen bij het label Aliud records.
‘Het samenspel van Kalse en Van Munster is smetteloos en de mezzo bewijst een kei te zijn in dit repertoire. Het is verbazingwekkend hoe ze haar ruime klank behoudt bij het uitspreken van het onzingbare Nederlands’. Luister
Margot Kalse, alt-mezzo
Margot Kalse voelt zich zowel in de oude muziek als in de klassieke, romantische en moderne muziek thuis. Zij studeerde solozang aan het Koninklijk Conservatorium en specialiseerde zich vervolgens aan het Fontys Conservatorium te Tilburg in de vroege vocale muziek. Daarna werd zij nog enkele jaren gecoacht door Xenia Meijer. Zij zingt in vele stijlen, van het Gregoriaans tot en met hedendaags repertoire, zowel als solist als in ensembleverband. Zij is mede bekend als leider van Trigon, vocaal ensemble voor Middeleeuwse muziek, dat winnaar was van de International Young Artist’s Presentation te Antwerpen in 1998. Met Trigon treedt Margot veelvuldig op in oude muziek festivals in Europa, waaronder het Festival Oude Muziek Utrecht, het Festival Musica Sacra Maastricht en het Festival van Vlaanderen. Zij leidt tevens het ensemble Sospiro, dat o.a. een Luzzasco Luzzaschi programma heeft gebracht in het Festival van Vlaanderen, Antwerpen. Als soliste treedt Margot Kalse op met een breed en veelzijdig repertoire: van de middeleeuwse Hildegard von Bingen via Monteverdi’s Mariavespers, Purcells Dido and Aeneas naar Handel (Messiah, Juno Semele) en de passies van Bach; vervolgens het klassieke repertoire met Mozarts Requiem en Haydns Stabat Mater, de romantiek met Dvorak Stabat Mater en de 20e eeuw met Copland en Andriessen tot en met Jenkins, Gubaidulina en de Nederlandse Joost Kleppe. Zij zingt in het Engels, Frans, Italiaans, Duits, Latijn, Nederlands, Spaans, Russisch en Noors. Met pianiste Anna Yedigaryan brengt Margot lied recitals. Met Trigon maakte zij de cd Music for Candlemas (Gregoriaans en polyfonie uit de 13e eeuw, Passacaille nr. 932) en Songs of Peace and Consolation (Aliud Records ACD BE 064-2).
Elly van Munster, theorbe
Elly van Munster studeerde aanvankelijk klassiek gitaar bij Stanley Noordpool aan het Brabants Conservatorium. Vervolgens haalde zij haar doctoraal Spaans aan de Universiteit van Utrecht. Uiteindelijk belandde zij toch weer in de muziek en deed in 1994 Staatsexamen luit. Naast haar lessen bij Willem Mook volgde zij workshops bij o.a. Nigel North, Jakob Lindberg, Anthony Bailes, Toyohiko Satoh, Andrew Lawrence-King en Hopkinson Smith. Behalve als solist treedt zij regelmatig op als begeleider van zangers en instrumentalisten en als continuospeler in ensembles (luit en chitarrone). Zij speelde onder meer met het Nederlands Kamerkoor, de Nederlandse Bachvereniging en met het Nederlands Blazers Ensemble. Zij speelt regelmatig in barokopera’s in Nederland en in Frankrijk, steeds onder leiding van Frédérique Chauvet (Barokopera Amsterdam). Met de blokfluitiste Alice Gort-Switynk vormt zij ensemble Rossignol, met de mezzosopraan Margot Kalse Duo Seraphim, met de sopraan Hilde Van Ruymbeke Duo Rosemont. Ze maakt verder deel uit van ensemble Fortuna – onder muzikale leiding van Jacqueline Dubach – dat zich toelegt op 14e en 15e eeuws Middeleeuws repertoire. In dit ensemble bespeelt zij de plectrumluit. Samen met de sopraan Sinje Kiel won zij in juni 2002 de eerste prijs en publieksprijs bij het concours voor Oude-muziek ensembles in Berlijn, “Alte Musik-Treff Berlin”. In 2010 gaf zij in Paramaribo, uitgenodigd door de Surinaamse Gitaristenkring, een soloconcert op de luit voor een groot en enthousiast publiek. Sinds enkele maanden vormt zij een gitaarduo met Jelma van Amersfoort, waarbij zij speelt op kopieën van vroeg-19e eeuwse gitaren, gebouwd door Martin de Witte (Den Haag).
María Sánchez Ramírez, barokcello
Celliste María Sánchez Ramírez, geboren in Toledo, Spanje, behaalde haar master diploma in cello en kamermuziek in 1999 bij Itziar Atutxa aan het Conservatorio Superior de Música Jesús Guridi in Victoria.
In hetzelfde jaar begon ze haar studies barok- en moderne cello in de klassen van Jaap ter Linden en Lucia Swarts aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In deze tijd naam ze deel aan masterclasses van Quirine Viersen, Mihael Strauss, Rainer Zipperlin en Anner Bylsma. Ze behaalde haar diploma barokcello in 2003 en moderne cello in 2005.
María is lid van Musica Poetica en Le Tendre Amour (Barcelona) en werkt verder met ensembles en orkesten in Duitsland, Spanje en Nederland. Ze geeft regelmatig concerten in zalen en festivals in heel Europa en de Verenigde Staten (waaronder Graz Festival, Itinéraire Baroque, Lübeck Buxtehude Festival, Van Wassenaer Early Music Festival en Boston SoHip Festival).
In het verleden werkte María met dirigenten zoals Jos van Veldhoven, Macus Creed, Jacques Ogg en Federico María Sardelli.
In 2007 richtte ze haar eigen groep Las Esferas op, die zich richt op de uitvoering van Spaanse barokmuziek.
Zij heeft opnames gemaakt voor cd labels Challenge Records, Verso, Brilliant en K617 en maakte opnames voor radio en televisie in verschillende Europese landen. María was docente aan het Conservatorio Profesional de Salamanca. Tegenwoordig geeft ze regelmatig workshops en masterclasses barokcello in Spanje, zoals de “Curso de Música Barroca de Denia (Alicante).
Vrijdag 13 maart 2015, 20.15 uur
Voorverkoop: 12,50 Euro, Zaalverkoop: 15,00 Euro, CJP 2,50 Euro korting